News, Nike tworzy własny model AI

Marka odzieżowa Nike rozwija własny model generatywnej sztucznej inteligencji (AI) do projektowania produktów, wykorzystując obszerne dane na temat wyników sportowców, jakie posiada. John Hoke, główny innowator Nike, wyjawił, że firma chce wykorzystać swoje wyłączne dane dotyczące osiągnięć sportowców za pomocą dedykowanego modelu języka naturalnego (LLM).

Nike buduje własny, prywatny ogród

„Korzystamy ze wszystkich dostępnych LLM-ów, ale również budujemy model we własnym zakresie”, powiedział Hoke Dezeenowi.

„Trochę jak rozwijanie prywatnego ogrodu, patrzymy na nasze własne zestawy danych, które są wyłącznie dla Nike – dane dotyczące wyników sportowców, z naszych laboratoriów itp. A potem mieszamy to z niektórymi rzeczami z publicznego ogrodu, ale upewniając się, że wszystko to jest zawarte w tym, na czym szkolimy model”.

To ważny krok

Nazwa modelu AI Nike nie została jeszcze ustalona.

Hoke rozmawiał z Dezeen podczas niedawnego wydarzenia Nike w Paryżu, gdzie marka zaprezentowała swoją nową kolekcję elitarnego obuwia sportowego przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi 2024, które odbędą się w stolicy Francji.

Firma zaprezentowała również projekt Athlete Imagined Revolution (AIR), w ramach którego zespół projektowy stworzył prototypy butów dla 13 czołowych sportowców Nike – w tym dla amerykańskiej sprinterki Sha’Carri Richardson i francuskiego piłkarza Kyliana Mbappé – oparte na ich życzeniach i osobowościach.

Do modeli generatywnej AI wprowadzono wskazówki oparte na preferencjach sportowców, aby stworzyć setki obrazów, które projektanci Nike następnie szybko dopracowywali do pojedynczych koncepcji, wykorzystując inne cyfrowe techniki produkcji, takie jak szkicowanie i drukowanie 3D.

„Nazwałbym to nową alchemią tworzenia produktów w Nike”, powiedział Hoke.

„To połączenie marzeń sportowców, głębokiego zrozumienia ich osobowości, naszej własnej wyobraźni, naszych intencji i tych wschodzących technologii – AI i projektowania wspomaganego komputerowo – i łączenie ich ze sobą”.

Regulacje Światowej Lekkoatletyki stanowią, że buty używane w zawodach muszą być szeroko dostępne, więc nie jest jasne, czy to hiperpersonalizowane podejście kiedykolwiek trafi na tor podczas turniejów.

„Wszystkie dyscypliny sportowe są regulowane przez odpowiednie przepisy, a ta regulacja jest dla nas krytycznie ważna”, powiedział Hoke. „Nie dążymy do uzyskania nieuczciwej przewagi”.

Jednak zasugerował, że Nike będzie kontynuować dążenie do potencjalnych korzyści konkurencyjnych, jakie zapewniają spersonalizowane produkty dla sportowców.

„To przedłużenie ich własności”, powiedział. „Myślę, że dałoby im to zarówno fizyczną, jak i psychiczną, emocjonalną przewagę – to tylko przedłużenie mojej anatomii, to mój podpis ruchu, to moje ciało wzmocnione tymi produktami”.

„Myślę, że AIR reprezentuje zmianę w sposobie, w jaki projektujemy i wytwarzamy”.

Technologia, taka jak AI, rzeczywistość wirtualna (VR) i druk 3D, jest ważną częścią tej zmiany, według Hoke’a, ponieważ drastycznie przyspiesza proces prototypowania.

„Mamy tu do czynienia z większym pomysłem na kreatywność kwantową przyszłości, która polega na przyjmowaniu ogromnych ilości informacji i wykorzystywaniu nowych technologii do bardzo szybkiego działania”, powiedział.

„Więc znajdujesz tu równowagę między prędkością a wiernością. To, co zazwyczaj zajmuje tygodnie lub miesiące, aby pokazać sportowcowi, teraz zajmuje godziny. Więc są naprawdę zaangażowani, ponieważ widzą to albo w VR, albo wysyłamy im wydruk 3D, pokazujemy im na ekranie”.

AI to „paliwo rakietowe dla kreatywności”

Generatywna AI odnosi się do modeli AI, które tworzą różne rodzaje treści – takie jak tekst, obrazy, wideo i kod – na podstawie danych, na których zostały przeszkolone.

Inwestycja Nike może być postrzegana jako wyraz zaufania do technologii po okresie ekstremalnego zainteresowania rynku, po którym nastąpiły obawy dotyczące implikacji dla branż kreatywnych i rosnący sceptycyzm niektórych ekspertów w 2023 roku.

„Nie sądzę, aby w naszym przypadku projektanci kiedykolwiek zastąpili kreatywność”, powiedział Hoke. „Myślę, że zdecydowanie jest to paliwo rakietowe dla kreatywności. Zdecydowanie rozszerza moją własną wyobraźnię, aby móc robić i widzieć rzeczy w minutach i sekundach, a nie tygodniach i miesiącach”.

„I muszę dojść do równowagi, gdzie myślę, że to niesamowite narzędzie kierowane przez ludzką wyobraźnię”, dodał. „Jest bezczynne, dopóki go nie uruchomisz”.

Tagi: Nike, sztuczna inteligencja, AI, generatywna AI, innowacje, technologia w sporcie, design produktów, przyszłość mody, technologia obuwnicza, deep learning, LLM, prototypowanie, druk 3D, rzeczywistość wirtualna, VR, Athlete Imagined Revolution, AIR, Sha’Carri Richardson, Kylian Mbappé, Igrzyska Olimpijskie 2024, Paryż, innowacje Nike, etyka technologiczna, personalizacja produktów, sportowe dane wydajności, John Hoke, digital fabrication, przyszłość projektowania, przemysł sportowy, kreatywność w AI, technologia wyczynowa.